Empowering year 6 learners through science and language

In today’s classrooms, engaging students in hands-on learning is more important than ever. This is especially true in Year 6, where children are developing more advanced thinking skills and preparing for the transition to secondary school. For students learning English as a second language (ESL), practical science experiments can be a powerful tool, not just to understand science better, but also to build confidence in using English in meaningful, real-world contexts. Practical science experiments allow students to see and experience scientific concepts in action. Instead of only reading about forces, states of matter, or ecosystems, students can observe, touch, and investigate for themselves. This sensory, active approach helps make abstract ideas more concrete and more memorable.

This experiential learning reduces the language barrier. When they see what evaporation looks like or pour oil into water to see what happens, they’re better able to connect new vocabulary with real experiences. This helps language and content grow together, reinforcing both understanding and communication. Science has a language of its own: words like predict, observe, conclude, and experiment are key not just to understanding science, but to expressing ideas clearly. Through hands-on experiments, ESL students use and hear this vocabulary in context, making it easier to grasp and remember.

When students record results, discuss findings with peers, or present a project to the class, they are practicing English in a purposeful, engaging way. These tasks offer natural opportunities to use sentence structures like: “I think the oil will not mix with the water or we observed that…” This kind of repeated, meaningful language use is exactly what ESL learners need to develop fluency and confidence. Many young learners may feel nervous about speaking or writing in English. Practical science gives them a chance to shine in other ways, through hands-on problem solving, creativity, and teamwork. It builds self-esteem and encourages a growth mindset.

Year 6 is a crucial time for developing both scientific thinking and language skills. Practical science experiments are not just “fun activities”, they are essential opportunities for ESL learners to understand complex ideas, build vocabulary, practice communication, and feel successful.

By combining science with language learning, we’re not just preparing students for tests, we’re preparing them to thrive in a world that demands curiosity, collaboration, and communication.

Captured in action, Year 6 students are experimenting with hydrophobic and hydrophilic substances to see which materials repel or absorb water.

 

 

 

 

Capacitando os alunos do 6º ano por meio da ciência e da linguagem.

Nas salas de aula de hoje, envolver os alunos no aprendizado prático é mais importante do que nunca. Isso é especialmente verdadeiro no 6º ano, quando as crianças estão desenvolvendo habilidades de raciocínio mais avançadas e se preparando para a transição para o ensino médio. Para os alunos que estão aprendendo inglês como segundo idioma, os experimentos científicos práticos podem ser uma ferramenta poderosa, não apenas para entender melhor a ciência, mas também para criar confiança no uso do inglês em contextos significativos do mundo real. Os experimentos científicos práticos permitem que os alunos vejam e experimentem os conceitos científicos em ação. Em vez de apenas ler sobre forças, estados da matéria ou ecossistemas, os alunos podem observar, tocar e investigar por si mesmos. Essa abordagem sensorial e ativa ajuda a tornar as ideias abstratas mais concretas e mais memoráveis.

 

Para alunos de inglês, esse aprendizado experimental reduz a barreira do idioma. Quando veem como é a evaporação ou misturam o óleo com água, eles conseguem conectar melhor o novo vocabulário com experiências reais. Isso ajuda o idioma e o conteúdo a crescerem juntos, reforçando a compreensão e a comunicação.

Quando os alunos registram os resultados, discutem as descobertas com os colegas ou apresentam um projeto para a classe, eles estão praticando o inglês de uma forma intencional e envolvente. Essas tarefas oferecem oportunidades naturais de usar estruturas de frases como: “Acho que o óleo não vai se misturar com a água ou observamos que...” Esse tipo de uso repetido e significativo do idioma é exatamente o que os alunos precisam para desenvolver fluência e confiança nas aulas de inglês. Muitos alunos podem se sentir nervosos ao falar ou escrever em inglês. A ciência prática dá a eles a chance de brilhar de outras maneiras, por meio da solução prática de problemas, da criatividade e do trabalho em equipe. Ela aumenta a autoestima e incentiva uma mentalidade de crescimento. O 6º ano é um período crucial para o desenvolvimento do pensamento científico e das habilidades linguísticas. Os experimentos científicos práticos não são apenas “atividades divertidas, são oportunidades essenciais para que os alunos de inglês compreendam ideias complexas, desenvolvam vocabulário, pratiquem a comunicação e se sintam bem-sucedidos.

 

Ao combinar a ciência com o aprendizado de idiomas, não estamos apenas preparando os alunos para testes; estamos preparando-os para prosperar em um mundo que exige curiosidade, colaboração e comunicação.

Capturados em ação, os alunos do 6º ano estão fazendo experimentos com substâncias hidrofóbicas e hidrofílicas para ver quais materiais repelem ou absorvem água.

Teacher Deise Mulari e alunos do 6°ano vespertino.